De 3 dingen die je MOET weten om je prijs te bepalen

In mijn video van vorige week haakte ik in op die fantastisch geslaagde info-avond in de Beurs van Berlage van 11 juni.

Ik ga nog even met je terug naar die avond, met zijn heerlijke energie, ondernemende mensen en op die inspirerende plek.

En meer specifiek: naar één van de vragen die daar werd gesteld. (En wat een goede vragen kwamen er!)

Deze ging ongeveer als volgt:

Wat is een goede prijs voor mijn dienst? In mijn branche vraagt de een 85 euro per uur, de ander 145. Nu vraag ik me af, moet ik er maar ergens tussenin gaan zitten? Ik zit zelf te denken aan 125 euro. Is dat oké?

‘Oeps!’, schoot het door mijn hoofd, ‘Da’s een lastige. Nu mag ik het blijkbaar zeggen?!’

Even recht voor zijn raap, want zo ging het op die avond ook: zullen we eens kijken naar de 3 dingen waar het bij deze vraag werkelijk om draait?

Schrik niet, wat ik ga zeggen zal je misschien niet bevallen.

1. Waar gaat deze vraag werkelijk over?

Wie is degene die het antwoord hier kan geven?

Wie kent de branche waar het hier om gaat?

Wie kent de klanten?

Juist, de vragensteller! (Die ik overigens graag erkenning geef, want vragen stellen vereist moed. Chapeau dus.)

Elk getal wat ik hier zou noemen, helpt de vragensteller niet. De vragensteller weet dit zelf veel beter dan ik.

Wat is hier werkelijk aan de hand?

Dit gaat niet over prijs. Waar het wel om gaat, is het aanvaarden van verantwoordelijkheid.

En ik snap ‘m hoor. Het is best wennen, die eerste stappen in het ondernemerschap. Dus alle respect, maar dit is nou eenmaal waar het mee begint.

Er is er maar één die de prijs noemen kan. Er is er maar één die de verantwoordelijkheid kan nemen of het werkt voor dat bedrag.

Zelfs een goed- of afkeurende knik van mij zou in dit proces al te veel zijn.

2. Bovendien: het is een egoïstisch uitgangspunt

Wat zegt deze vraag over de plek waar je je in begeeft?

Dit gaat over jou persoonlijk en niet meer over de klant.

Nu ben je aan het denken over wat jij er aan overhoudt. Het resultaat voor de klant is helemaal uit beeld.

Zolang je in deze modus staat, zal prijs altijd een issue zijn.

Je blijft jezelf vergelijken met anderen in jouw markt.

Je blijft kijken naar jouw kosten. Alsof die de prijs bepalen.

Kijk niet naar anderen, noch naar de kostenkant. Kijk alleen naar jouw klant.

Stel jezelf helemaal open voor zijn resultaat en prijs zal nooit een vraag zijn.

3. Fijn hoor, maar wat dan wel te doen met die prijs?

Het is heel simpel: just pick one!

Maak een keuze, met het beeld van je klant voor je en met een natte vinger in de lucht.

Voel hoe het met het resultaat voor die klant zit, alsof je voelt hoe het met de wind staat.

125 euro? Jij mag het zeggen.

Dat is je startpunt. En je zult zien: daarna gebeuren wonderlijk mooie dingen. Ja, met diezelfde prijs.

Tenminste…

Zolang jij maar zorgt dat jij je dienst geweldig doet.

De uitsmijter over prijs

Denk je dat mensen jou kiezen vanwege je prijs?

Welnee! Het is geen pak melk uit het vak bij Albert Heijn.

Mensen kiezen jou, omdat ze ervan overtuigd zijn dat jij ze helpen kunt.

Dat overtuigen is jouw job.

Als het resultaat van jouw dienst echt goed is, is die job appeltje-eitje.

En wordt de eerlijke prijs graag betaald.

PS

Jouw commentaar in de reacties is zeer welkom. Deze post leent zich uitstekend voor discussie, dus kom maar op.

Print Friendly, PDF & Email

Een woord over de auteur

Stan Lenssen

Coacht en schrijft op en over thema's van het leven - Professional Certified Coach - gecertificeerd door ICF: de International Coach Federation, die staat voor kwaliteit in coaching. 'Ik voel me mateloos gedreven om mensen te stimuleren het beste in zichzelf te ontdekken en te activeren, zodat ze hun leven kunnen vormgeven op een manier die bij hen past en die hen gelukkig maakt.'

2 comments… add one
  • Marlène Langbroek 27 jun 2014, 10:43

    Hi Stan,
    Een mooie vraag en een helder antwoord. Ook al geef je voor de vragensteller misschien geen concreet antwoord op de vraag. 🙂
    Ikzelf heb het bepalen van mijn prijzen ook heel duidelijk ervaren als een groeiproces. Het is inderdaad van wezenlijk belang om je te realiseren welke waarde je levert. En die waarde is vaak (meestal) vele malen groter dan de prijs die je klant ervoor betaalt.

    • Stan Lenssen 28 jun 2014, 12:24

      Dat is een mooie insteek Marlène: het bepalen van je prijzen zien als een groeiproces.

Leave a Comment

Privacyverklaring