De grote vraag: hoe hou je focus? (plus: kom in gesprek met Stan over jouw bedrijf)

Het is een van de meest voorkomende vragen die ik krijg als business coach:

’Hoe bewaar ik mijn focus?’

Iedereen die onderneemt weet dat focus geweldig belangrijk is.

Zonder focus is het nauwelijks mogelijk om serieus te bouwen aan je bedrijf. Je zwabbert alle kanten op.

Heb je weinig focus, dan kost het bereiken van resultaten je ontzettend veel tijd – als je al resultaat bereikt.

Dat snappen we.

Toch is het behouden van focus niet zo makkelijk. Op ons pad worden we voortdurend verleidt door zijwegen.

In beginsel zien ze er vaak reuze interessant uit. Maar als we dan wat verder zijn, blijken ze ons weinig te brengen.

Jammer van de tijd. Weer ben je niet verder gekomen.

Logisch dus dat die vraag – Hoe bewaar ik mijn focus? – vaak oppopt.

Maar wat kan je helpen?

Kom erachter waar jouw ‘Heilige Vuur’ voor brandt

Dit gaat over het grote doel achter jouw bedrijfsdoel. Het is die grote vraag: ’Waarom doe ik wat ik doe?’

Met andere woorden: definieer je missie!

’Hoe kan dat nou helpen om mijn focus te bewaren?’; ik hoor het je zeggen.

Het is eigenlijk heel simpel: die missie bepaalt of jij ’s-ochtends opstaat met de juiste energie. Met dat gevoel van: ik weet precies waarvoor ik het allemaal doe en ik heb er reuze zin in.

Die missie geeft je dat fantastische gevoel van een krachtige koers te varen. Een koers waarvan je niet af wilt wijken. Het is namelijk te belangrijk wat er aan de einder ligt. Dat wil je sowieso bereiken. Daarin wil je slagen!

En let op: het is aangetoond dat dit werkelijk werkt.

Gebleken is dat mensen met een missie heel makkelijk flow ervaren.

Flow is die staat van zijn die maakt dat alles veel makkelijker voor je gaat. Je boort je beste kwaliteiten aan en je doet precies die dingen die ervoor nodig zijn om jouw doelen te bereiken.

Je laat je niet afleiden door zaken die er niet toe doen. Je corrigeert veel makkelijker, veel eerder. Het is alsof je op een automatische piloot draait.

En, niet onbelangrijk om te melden, je wordt er een gelukkig mens van.

Toch twijfels over het effect van missie? Te wollig?

Ik tip je om de volgende 2 boeken eens te lezen:

Stel heldere korte-termijn-doelen

Je missie gaat over de lange termijn.

Maar alleen daarmee ben je er niet.

Ook op de korte termijn moet je stappen zetten.

Hier gaat het over doelen stellen.

Nu kennen we het allemaal: we hebben ons allemaal wel eens doelen gesteld die we niet gehaald hebben. En ’wel eens’ is een eufemisme.

Je doelen niet halen. Wat doet dat met ons?

Je denkt 2 dingen: ’Zie je wel, doelen stellen heeft geen zin’, en ’Succes, het is niet voor mij weggelegd, het lukt mij niet.’

Deze gedachten zijn vernietigend. Want laten we ze hun gang gaan, dan weet je één ding zeker: je gaat never-nooit-niet bereiken wat je eigenlijk graag zou willen.

Doe daarom 3 dingen:

  1. Realiseer je dat het verleden niet het heden is. Wat eerder gebeurd is, is nooit een blauwdruk voor de toekomst. Jij bent veranderd, je hebt geleerd. En ook de wereld en de omstandigheden zijn veranderd. Het barst dus van de nieuwe kansen.
  2. Maak heel helder wat je op korte termijn wilt bereiken. Hoe preciezer, hoe meer kans dat je dat doel ook werkelijk gaat halen.
  3. En spreek met jezelf af dat je steeds op komt dagen om dat te doen wat er voor nodig is om je doel te halen.

Praat met mij over jouw bedrijf

Simpel dus, je Heilig Vuur en je korte-termijn-doelen. Morgen zijn we allemaal ’in focus’.

Ha ja, heerlijke gedachte, maar misschien wat ambitieus.

Je focus vinden en bewaren is een heel proces. Super-belangrijk, daar zijn we wel van overtuigd. Je onderneming valt of staat ermee.

Is het voor jou nog niet zo makkelijk of vanzelfsprekend?

Ik praat er graag met je over. Het kan jouw bedrijf en jouw plannen ontzettend helpen. En het kost je niets. Ik doe het graag en ik doe het gratis.

Gewoon even aanvragen met de volgende link:

>> Klik hier en krijg een kort, gratis gesprek met Stan

Dan plannen we samen een half uur via telefoon of Skype. Tot binnenkort.

Print Friendly, PDF & Email

Een woord over de auteur

Stan Lenssen

Coacht en schrijft op en over thema's van het leven - Professional Certified Coach - gecertificeerd door ICF: de International Coach Federation, die staat voor kwaliteit in coaching. 'Ik voel me mateloos gedreven om mensen te stimuleren het beste in zichzelf te ontdekken en te activeren, zodat ze hun leven kunnen vormgeven op een manier die bij hen past en die hen gelukkig maakt.'

0 comments… add one

Leave a Comment

Privacyverklaring